Brno je jedničkou v oblasti inteligentních dopravních systémů, jihomoravští hasiči díky tomu uspěli v anketě Hasič roku

Chytrý semafor načte stejně chytré zařízení v jedoucím autě integrovaného záchranného systému a rozsvítí mu zelenou. Řidič s obdobným zařízením zároveň dostává informace o vozidle IZS, kolonách a dalších aktualitách z provozu ještě dříve, než jsou mu na dohled. Takhle by se jednoduše dalo shrnout fungování projektu C-ROADS, na kterém spolupracuje město, jeho společnost Brněnské komunikace a Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje. Za zavádění inteligentních dopravních systému do svých vozidel byli hasiči oceněni v letošním ročníku celostátní ankety Hasič roku.

Do ankety Hasič roku 2020 bylo zasláno celkem 53 nominací. Jihomoravští hasiči obsadili stříbrnou příčku v kategorii Projekt roku. „Ocenění je krásná zpětná vazba nejen pro hasiče, ale pro všechny, kdo se na evropském projektu C-ROADS podíleli. Česká republika je v rámci Evropy průkopníkem kooperativních inteligentních dopravních systémů neboli C-ITS a je pro ni specifické, že se nezaměřuje jen na dálnice, ale také na města, veřejnou osobní dopravu, vozidla IZS a železniční přejezdy. Brno se díky pilotnímu projektu C-ROADS dostalo v tomto ohledu do čela nejen českých měst, ale měst v Evropě celkově,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Cílem inteligentního dopravního systému je poskytovat služby vztahující se na různé dopravní prostředky s cílem přispět k lepší informovanosti uživatelů a tím i větší bezpečnosti, koordinovanosti a k „chytřejšímu“ využívání dopravních sítí. „Jedinečnost brněnského systému tkví v tom, že ty kooperativní inteligentní dopravní systémy tu v současnosti tvoří dvě nezávislé soustavy. Tou první je systém C-ITS společnosti Brněnské komunikace, na jehož financování se z velké míry podílela Evropská unie, a druhou je řídicí informační systém Dopravního podniku města Brna. Oba systémy jsou navíc schopny spolu komunikovat,“ doplnil radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Video